מאמר

SALON
איתי בוצ'ן

|

סיקור כנס UX SALON – תראו מי בא להתארח בסלון

כנס UX Salon הוא אבן דרך משמעותית באבולוציה של כנסי ה-Meet up בהובלתו של אבי איצקוביץ מזה כשנה. הפעם, נאספו להם במוזיאון ארץ ישראל בתל אביב כמה מן השמות המובילים בתחום חוויית המשתמש.

 

הכנס היה ללא ספק אחד מהאירועים המשמעותיים במפת הכנסים הישראלית בתחום. הדוברים האיכותיים מהארץ ומרחבי העולם, סדנאות אומן עם מומחים ביום שלמחרת, ואווירת “חווית המשתמש” ששורה על הכל, החל מהתגים שלוקחים עוד צעד בדרך למינגל מוצלח באמצעות תיוג על ידי צבע שרוך, ועד לספות שיושבות על הבמה ומשמשות ל”שיחות סלון” הנערכות בסיום כל הרצאה בין המארח לדוברים המתחלפים ברוח המותג UX Salon. 

 

כמיטב המסורת הצעירה של UXV Today, יצאנו לשטח כדי לסקר, להשלים למי שפספס ולהזכיר למי ששכח.

 
Your mother is an information architect – אריק רייס

 

LIBRARIAN

 

“תראו לי איך את ממיינים מידע ואומר לכם מי אתם”. 

 

הגורו של ארכיטקטורת המידע הוא כבר אורח כבוד קבוע במדינת ישראל, רוק סטאר של עולם ה-UX, שגם הפעם הצליח לכבוש את לב הקהל ואני בתוכו. נהנתי לראות אותו עולה לבמה, מלא באנרגיה על גבול המחושמל, בהחלט מעביר חוויה, ואז הוא מתחיל לדבר. הקהל טייל בצמוד לשטף הדיבור שלו דרך המחשבה על “כמה משעמם יכול להיות נושא כמו ארכיטקטורת מידע”, ועד למחשבה על כך שאמא של כל אחת מאתנו היא מומחית ידוע לארכיטקטורת מידע. הוא מספר שלאחר השנים בתחום, הבין כי  ארכיטקטורת מידע מופיע בכל מקום בחיי היום יום ובעצם בפועל כולנו מומחים בתחום, כל אחד בחיי היום יום שלו – אנחנו פשוט לא קוראים לזה כך. 

 

הוא מציג שלל דוגמאות: סידור הפירות בדוכן שוק צבעוני, תפריט שמוצג כתוב בכתב יד עם גיר על לוח ירוק בבית קפה, חלון ראווה של חנות כלי עבודה ואפילו בקבוקי אלכוהול בבר, בעצם הוא ממחיש עד כמה הדילמה היא יומיומית, והאתגר הוא להכניס סדר אמיתי וברור במידע כך שיהיה מהיר ואינטואטיבי להתמצאות.

 

הפרזנטציה נמשכה ועברה לדוגמאות חיות מתחום הדיגיטל, לצערנו תוצאות החיפוש בגוגל אחר המשפט: Must see places in Tel Aviv, העלו סדרה של אתרים עם בעיות UX חריפות, אפשר אולי להתנחם בכך שגם אתר ה-TIME סבל מבעיות לא מבוטלות… לעומתם הציג רייס את האופן בו TripAdvisor טיפלו בנושא, עם דגש על אפשרויות איתור המידע הפשוטות אך חכמות שמקנות למשתמש יכולות חיפוש ואיתור מידע מבוקש בקלות ובמהירות.

 

במהלך המפגש אריק חולק עם הקהל תובנות מקצועיות, ושוב מחזיר אותנו לבסיס: הגדרת מטרות עסקיות, הבנת המטרות של המשתמש ותיאום בניהם. לסיום הוא מציין שמבחינתו אי אפשר להגדיר חווית משתמש ולצמצמה למספר תחומים צרים, הוא רואה זאת כמטריה שמכילה מספר רחב של התמחויות. ומקנח במילותיו: “חשוב אנשים יבינו את הרעיון שמאחורי ארכיטקטורת המידע, אולי אנחנו לא ספרנים אבל שישנם סיטואציות בהם צריך “ספרנית” שמבינה את הרעיון הייחודי של נושאים מסויימים”.

 

Designing better conversations – ג’סטין דיויס

 

BOOTS

 

לאחר אריק רייס עולה לבמה ג’סטין דייויס, מנכ”ל חברת Madera Labs הממוקמת בטמפה פלורידה, ג’סטין פותח את המפגש עמו בשאלה: מה ההבדל בין שיחה קולחת וכיפית לשיחה תקועה ומעיקה? אותו דבר עובד גם בעיצוב חווית משתמש. את השיחה הוא מקביל לגל: מציגים נושא – רמת העניין של המעורבים עולה, לאחר מכן מתנהל שיח, מתמסרים בנושא, ממשיכים, ולבסוף העניין פוחת ומתחילה להיות דעיכה, כבני אדם אנו מרגישים את זה ומגיבים לזה מיד, נושא חדש מתחיל וכך מדלגים מנושא לנושא.

 

הוא מציג לקהל את הסרטון המפורסם: Online shopping meant to be easy:

 

 

ומשם הוא לוקח למחשבה על כך שאינטראקציות Online הן בפועל שיחות עם האתר, ועם האנשים מאחורי הקלעים, אם נבין איך שיחות עובדות נוכל לשפר את האינטראקציה.

 

הוא לוקח אתה השיחה למסע בין דוגמאות על איך בדיוק מאפיינים תוך מחשבה על שיחה, ונוגע בדרך בעקרונות הבאים:

 

  • עלינו לייצר Engagement הדרגתי – ראשית עלינו להכניס כמה שיותר מהר לשיחה, לתת למשתמש להיכנס לתהליך שמעניין אותו ולקחת ממנו רק פרטים רלוונטיים בשלבי הכרחיים בתהליך.
  • עלינו להפוך את המשתמש למומחה מיידי. הדרכה מהירה ופשוטה שהיא חלק טבעי מהכניסה לאתר או לאפליקציה הופכת את המשתמש למומחה ובכך מייצרת שביעות רצון מיידי ויכולת לתקשר היטב עם המערכות שאפיינו. לדוגמה, האופן בו אפליקציית הוידאו מיקרו בלוגינג VINE, מדריכה את המשתמש כיצד לצלם סרט בעת ההפעלה הראשונה.
  • הדרכים הנכונות להשתלב בשיחה עם משתמש (על פי עקרונות שלמד מאמו “כיצד להשתלב בשיחה”) – לדבר בקלות, בנימוס ולהיות קשוב לצד השני.
  • כל משתמש בשיחה הוא יחיד ומיוחד. עלינו לזכור איפה נעצרה האינטראקציה אחרונה איתו ולהמשך מאותה נקודה.
  • עלינו להגביר את האינטראקציה בטפסים. ג’סטין גורס באופן חד משמעי שיש לתת לאנשי השיווק לנסח את המסרים והאופן בו המערכת מתקשרת בשיחה עם המשתמשים.

 

ההרצאה של דיויס מסתיימת בשיחה ערה ב”סלון” בינו לבין אריק רייס ומארגן הכנס, הם מפגינים בשמחה את האופן בו פועלת שיחה, בדיון חביב ומעמיק על מגפי הבוקרים של דיויס, מציגים כיצד הנושא מפתח, דועך ומשנה כיוון לנושא חדש.

  

The sex appeal of applications – ד”ר יעקב גרינשפן

 

CHEATING

 

ד”ר גרינשפן מדבר בשטף בלתי פוסק, תוך שהוא ספק מרצה על UX ספק נותן מופע סטנדאפ על מערכות יחסים, הוא מתייחס לאיפיוני UX מזווית רגשית, ואת ההיקשרות שלנו לממשקים מסויימים כתהליך התאהבות של בני זוג.

 

על פי ד”ר גרינשפן, לאהבה שלבים קבועים, התאהבות, אהבה ואובדן עניין, אנחנו מייצרים את אותם דפוסי אהבה שלנו כלפי אפליקציות שמלוות אותנו ביום יום, הוא מציג מחר של MTV שמדבר על דפוס של: גילוי, אימוץ, שימוש, ונטישה, אותה הוא מקביל לשלב הבגידה במערכות יחסים. מכאן, הוא חוזר לעולם האפליקציות ומסביר שכשהוא מעצב ממשק הוא “מתייחס לשלב הראשון במערכת היחסים – ההתאהבות”.

 

הוא שואב שוב את דוגמת הבגידה, ומציג שסטטיסטקות על פי הן קרוב ל-50% מהאוכלוסיה בוגדים בדרך כזו או אחרת, בכדי להתמודד עם הבגידה כאשר מאפיינים אפליקציות, הוא מציע “לשמור על המשיכה”, ולייצר בונדינג טוב יותר באמצעות יצירת שינויים מפעם לפעם, עדכון המראה, ויצירת תחושת רעננות – אלו הם שינויים קטנים שגורמים להרגיש שיש משהו חדש במערכת היחסים.

 

הוא מתמקד עוד בנושא עיצוב הממשק עצמו, ומדגיש עד כמה חשוב לעשות שימוש בכלים שנתן הטבע, כלל הזהב של הפרופורציות עובד מציור ה’מונה ליזה’, ועד לחלוקה בין אזורי המידע בפייסבוק שלכם, היופי מושך אותנו כבני אדם, ועל המאפיינים והמעצבים יחדיו מוטל למצוא את קו היופי הייחודי של האפליקציה, מצד אחד להיות בטווח של הנורמל, ומצד, להבליט את השוני הספציפי של האפליקציה.

 

עם סיכום המפגש עמו, מתכנסת ב”סלון” שיחה ערה לגבי מסע המחקר דרך פיקאפ-ברים בתל אביב, ועד לשאלה החשובה: “כיצד הגיע לעסוק ברגשות המשיכה לאפליקציות?”: במענה לזה ד”ר גרינשפן מספר שלפני כמה שנים, לקוח שלו ביקש שיעשה לו אפליקציה “סקסית”, ומשם אדם עם ADHD כשלו, לא יכול לעצור את המחשבות.

 

שורת הסיכום של ד”ר גרינשפן, היא שמערכות יחסים בין משתמשים לאפליקציות, נעות על אותם עקרונות כמערכות יחסים בין בני אדם: “הן כמו פרח, כדי שלא ינבול ולא ירקב, צריך להשקות כיאות ולהשקיע.”

 

הכנס לא הסתיים בזה, אבל את חלקו הראשון של הסיקור אנחנו עוצרים כאן. המשך יבוא.

אולי יעניין אותך גם:

אין תגובות

הוסף תגובה