case study

TRAVEL
מרב גורן פריש

|

TOURISIMO – על אפיון האפליקציה לתיירות קבוצתית

הכל התחיל במקרה

שנטל ואני דיברנו כבר מזמן על לעשות את פרויקט הסיום ביחד. לא החלטנו בדיוק במה הוא יעסוק ואז היא דיברה עם החבר שלה, ברק. ברק גר באיטליה ומנהל חברת טיולים קטנה. השטיק שלהם זה תפירת הטיולים לקבוצות באופן מושלם לפי הרצון של הלקוחות. עקב האכילס של העסק היה בחוסר היכולת של ברק לספק פתרון ללקוחות בודדים שלא הגיעו כבר מאורגנים כחלק מקבוצה.

 

בדיוק כשיצרנו עם ברק קשר כדי לעבוד יחד, התברר שהוא זכה במכרז תיירותי אירופאי ונמצא בשיא ההתעניינות בו. הוא מחפש כרגע איך לקדם את העסק שלו לשלב הבא.

 

Image2 להמחשה – טיול מגניב של ברק.

 

הרעיון תפס יפה, ויחד עם גלעד התחלנו לחשוב איזה ערך מוסף אנחנו יכולים להביא לחברה כמו של ברק. חשבנו על צד האדמיניסטרציה ותיאום בין כל הגורמים השונים שהוא עובד מולם בכל טיול. חשבנו גם על הצד של הלקוחות של ברק ואיפה אנחנו יכולים לבוא ולהוסיף לחוויה. יהיה מעניין לתכנן פתרון שיאפשר להציע טיול מותאם לכל הצרכים והרצונות הפרטניים של כל קבוצות מטיילים.

 

יוצאים לדרך

את הגדרת היעדים העסקיים כמו גם את ניתוח קהל היעד והגדרת הפרסונות בצענו באמצעות חשיבה בינינו וללא מחקר מעמיק או ראיונות. הדמויות שזיהינו היו מבוססות רק על השערה שלנו. היה ברור שאין די בכך ולכן הצגנו את התובנות שלנו לברק.

 

בתום המצגת הסתבר לנו הצלחנו יותר משציפינו לקלוע. זיהינו באופן מדויק את הצרכים הבסיסיים שלו ונראה שהטיפוסים המייצגים קלעו לקהל היעד ומאפייניו, הוא מאוד התרשם. לא הסתפקנו בכך, ונעזרנו בברק והעמקנו את הלימוד והמחקר על מנת להבין לעומק את מאפייניהם של המשתמשים המיועדים שלנו.

 

Image3 סקייפ עם ברק

 

 אתם המשתמשים? נעים להכיר…

הכרנו את רוני, קופירייטר צעיר חובב סנובורד. ידענו שהוא ירצה להשיג את המדריכים הכי טובים, את האתרים הכי שווים ואת התמונות הכי טובות להעלות באופן מיידי לחבריו בבית, שיראו ויקנאו.

 

PS

 

הכרנו גם את מרים. אישה בתחילת הפנסיה שלה. היא לא רגילה לזמן הפנוי וגם לא לכל הרעיון הזה של “לצאת למקומות חדשים עם צוציקים שאף פעם לא פגשתי”. היא תצטרך לקרוא הרבה על כל אחד לפני שתצא לטייל איתו.

 

בנוסף לא יכולנו לשכוח את מבל. מבל היא אחראית אדמיניסטרציה בחברת הייטק מובילה. כשמבקשים ממנה להרים את טיול הגיבוש למחלקת IT היא רוצה להיות יכולה לעשות את זה במהירות, אבל בלי לאבד את הטאצ’ המיוחד הזה, שבזכותו יזכרו שהיא סידרה להם את הטיול המגניב ההוא עם הג’יפים.

 

מזהים את העיקר

היה ברור שבמסגרת הפרויקט לא נוכל לטפל גם באתר עבור הלקוחות של ברק וגם במערכות הניהול והאדמיניסטרציה של מאחורי הקלעים. החלטנו להתמקד בצד של הלקוחות. כשהצלבנו בין קהל היעד, היעדים העסקיים ותסריטי השימוש הוצפו באופן די ברור הפיצ’רים שבאמת חשובים לאתר. זה היה הזמן לצאת לדרך ולהתחיל לתכנן את הקונספט לאתר החדש.

 

Image4     

עובדים על הסקצ’ים – טייק ראשון

 

תכננו אתר שיחבר בין אותם אנשים שמחפשים את הטיול הבא שלהם, עם קבוצה מוכנה מראש או בלעדיה (כמובן שהמקרה השני הוא המעניין יותר). שילבנו מנגנון חיפוש שיאפשר חיבור בין קבוצות בשלבי הקמה לבין אנשים שמחפשים קבוצה להצטרף אליה ומנגנון חברתי אשר יאפשר לשתף את המידע על כל חבר וכל קבוצה באופן הנוח ביותר, בשביל להקל על קבלת ההחלטה.

 Image41

סקץ’ ראשוני של דף הבית

 

גם אחרי החזרה מהטיול פרטי הטיול והתמונות ממנו יהיו זמינים למטיילים ולחבריהם (לפי הגדרת הפרטיות שיבחרו), כך שהחוויה וההנאה ימשכו כמה שיותר, בתקווה שימשכו אל טיולים נוספים (דרך ברק, כמובן).

 

במקביל לאתר תכננו אפליקציה לאייפון שתאפשר לאנשים להיות מעודכנים בהחלטות החשובות בזמן תכנון החופשה ואשר תקח את מרב המשקל של התקשורת הנחוצה בזמן הטיול – גם בין חברי הקבוצה לבין עצמם וגם תספק מידע בזמן אמת שישדרג את חווית הטיול לרמה חדשה.

 

יציאה ראשונה לשטח…

עם סקצ’ים ביד, הרבה רעיונות בראש והתרגשות בלב יצאנו לרחוב – הכנו רשימת שאלות ומצאנו משתתפים שהסכימו לשבת איתנו על התכנון ולהבין ביחד האם אנחנו בכיוון הנכון.

 

התגובות היו מעורבות וניתן היה בבירור להפיק מספר לקחים מהאופן שבו אותם משתתפים פענחו את הסקצ’ים: לא היה ספק שדף הבית לא היה ברור מספיק ומכוון מטרה. יש לפשט אותו ולתת בו הסבר במה מדובר, לפני כל דבר אחר. בנוסף הבנו שדפי המשתמש ודפי הקבוצה עמוסים מידי ומציגים בפני המשתמש יותר מידי אפשרויות לפעולה בבת אחת.

 

במקביל לתובנות מהסקצ’ים עצמם, עלו מהשיחה עם משתתפי הבדיקות שלנו כמה נקודות כואבות שקיימות באופן אוניברסאלי כשמתכננים חופשה. זיהינו שכדי להניע תהליך תכנון חופשה, יש לבצע כמה החלטות יסודיות כבר בהתחלה – כמו לאן ומתי. גם אם אלו ישתנו בהמשך. בנוסף, התחדדה התובנה שכדי לא למסמס את תהליך תכנון החופשה, עלינו לנהל את המשתמש באמצעות רשימת משימות ברורה שתנחה אותו לאורך הדרך. תובנות אלו שולבו באופן מובנה במודל המסכים.

 

Image43

סגירת תרשים הזרימה, עץ המסכים של האתר, הייתה יותר מורכבת מהמצופה

 

Image44 

אי אפשר בלי התמיכה החתולית

 Image45

סקצ’ים, טייק שני (או שמיני, מי סופר)

 

עם הסקצ’ים המתוקנים ניגשו לעבודה עם תוכנת פאוור פוינט, להפיק wire frames אותם שנטל שדרגה למראה מהוקצע ואסתטי.

 

תוצרי אתר הבית

עמוד הבית עבר שדרוג שכלל וידאו מסביר, כותרת ברורה והדגשת שלושת היתרונות שהאתר מציע למשתמשים. הקטגוריות אמורות לעזור למשתמש החדש להתחיל לגשש בכיוון הרצוי לו ולחפש קבוצה שמתאימה לו.

 WEB1

עמוד הבית, כפי שיוצג לאורח

 

דף הקבוצה נבנה כך שהמטלות הדורשות מענה של הקבוצה, על מנת להתקדם ולהוציא את הטיול אל הפועל, יהיו בולטות בכל זמן נתון (הן קיבלו את כל החלק הימני של המסך). מטלות יכולות להיות הצבעות פתוחות בנושאים שהוגדרו כחשובים, דמי הרשמה שצריך לשלם וכו’. כמו כן הקדשנו טאב שלם רק להחלטות, הצבעות וסימני השאלה הבוערים, כך שמי שרוצה להתמקד בהכרעות הקבוצה (הפתוחות והסגורות) יכול לעשות זאת בקלות.

  

GROUP

עמוד קבוצה, טאב “החלטות”, כפי שמוצג לחברת הקבוצה, ליסה

 

יש לציין שהחלטנו שלכל קבוצה יהיה “אחראי קבוצה” או “אדמין”, שיגדיר את פרטי הקבוצה והוא יהיה היחיד שיכול לשנות אותם אם עולה הצורך. הוא המרכז את ההחלטות החשובות וידאג לסגור קצוות פתוחים. אחרי שהחלטה כלשהי נסגרת, אם מישהו רוצה לפתוח אותה מחדש הוא חייב לעבור דרך האדמין. זה נעשה מתוך כוונה למנוע התפזרות וחזרה לנושאים ישנים, עד כמה שניתן. אותו אדמין יהיה גם זה שיאשר בקשות של מצטרפים חדשים לקבוצה וכל ההתנהלות מול ברק וציוותו יהיה באחריותו. גם זה נעשה מתוך רצון לרכז ולקדם את הקבוצה אל סגירת הטיול, כמו גם פישוט התקשורת אל מול ברק.

 

 PROFILE

דף הפרופיל של ליסה, כפי שנראה כאשר רוני צופה בו.

 

כאשר משתמש צופה בפרופיל שלו, האיזור הימני בדף מוקדש למטלות הפתוחות שלו, בדומה לדף הקבוצה. לעומת זאת, אם רוני, לדוגמא, רוצה להחליט האם ליסה מתאימה להצטרף לקבוצה שהוא מארגן, הדבר החשוב לו הוא הפרטים עליה. במקרה זה, יהפוך האיזור הימני לאיזור חברתי שמציף המלצות של חברים אחרים על ליסה וקבוצות אחרות בהם היא חברה.

  

עוברים למובייל

 Image42

 סקצי’נג למובייל

 

MOBILE1 

בזמן הטיול: התוכנית היומית באייפון, מצב אנכי

 

 MOBILE2

בזמן הטיול: התוכנית היומית באייפון, מצב אופקי

 

בתכנון האפליקציה החלטנו להוסיף טריק נחמד: בזמן הטיול, כל מסך של אינפורמציה יכול להיות מוצג באופן מילולי – רשימה (למשל הלו”ז להיום, או רשימת קופונים לעסקים מקומיים וכו’) כאשר הטלפון במצב אנכי. כאשר מטים אותו למצב אופקי מקבלים תצוגה ויזואלית של אותו המידע, בתצוגת מפה.

 

מבט לאחור

במבט לאחור אפשר להגיד שנכנסו תמימים הרבה יותר משאנחנו היום. מרעיון מגניב של בחור שמוציא טיולים תפורים אישית, הגענו למחוזות רחוקים בהרבה מהמצופה ולמדנו המון. על אנשים, על טיולים ועל ממשקים שיכולים לחבר ביניהם. הכי מפתיע זה שאחרי כל מה שיצרנו, נותרו עוד כל כך הרבה רעיונות שלא הגענו לממש! אישית, אני מקווה שלא ישכחו אותנו בתכנון השלב הבא של המערכת. 

 

הכירו את חברי הצוות

shantalvazana1 Merav Gilad

שנטל וזאנה, מרב גורן פריש, גלעד בר-לב

אולי יעניין אותך גם:

אין תגובות

הוסף תגובה