case study

SAVETONIGHT
יאיר גולן

|

SAVE TONIGHT – מאחורי הקלעים של פרויקט הסיום – אפיון מחודש לאפליקציה

 

על הנייר הכל סבבה אבל…

לברק ואחיו יניב, היה את כל מה שצריך זוג סטרטאפיסטים: רעיון מגניב עם קהל יעד רחב, נסיון בפיתוח מערכות מורכבות, צוות מתכנתים מנוסה, ידע בשיווק ועסקים, גב כלכלי וגם רעב להצלחה שניכר בהם בכל פעם שמדברים על המיזם. אבל אחרי שנה וקצת של פיתוח אפליקצית מידע זמן אמת מבוססת המיקום שלהם, friendly map, הם הבינו שמשהו פשוט לא עובד.

 

FriendlyMap

 

“מצטערים, זה לא אנחנו”

“מצטערים, זה לא אנחנו”, היזמים אומרים לנו. “זה הם!”… המשתמשים פשוט לא הרימו את הכפפה. 
כשסיפרו למשתמשים פוטנציאלים את רעיון את האפליקציה הם נגנבו ופרגנו, אבל אחרי בדיקת שמישות קצרה, התנסות וסיבוב קצר בממשק עמוס הפיצ’רים ובעל מודל הניווט נטול ההיררכיה, הם אוששו את מה שהמשתמשים האנונימיים של האפליקציה אמרו בהדרת רגליהים – בלי הדרכה צמודה, אי אפשר להשתמש בדבר הזה.

 S7

 

כשפגשנו לראשונה את ברק ויניב, ואת הפקינז המתוקה שלהם בדירת צעירים אפופת פופים ועשן סגריות במרכז תל אביב, הם כבר היו צמאים לתשובות.  

 

דייט ראשון ובשורות קשות

כבר בפגישה הראשונה, כאילו אנחנו עושים זאת מאז ומתמיד, התחלנו להכניס את החברה לחשיבה המתודולוגית שקיבלנו במסלול ההסמכה והחורים בסיפור התחילו לצוץ. לימדנו את היזמים אודות טכניקות ניתוח והגדרת קהל היעד, הכרנו להם את מתודולוגיית השימוש בפרסונות וכבר מההתחלה הצבנו אותם בפני שאלות המפתח – למי מיועדת האפליקציה וכיצד הם ישתמשו בה. התשובות היו מגוונות כמספר הפיצ’רים במערכת: ג’ני התל אביבית שרוצה לצאת לבר, אלון ההיטקסיט שמפחד להתחיל איתה, אייל איש השיווק שמגיע לכנס ולא מכיר בו איש, ציונה ודוד שרוצים לסוע לרומא ומעונינים להתייעץ עם מקומי האם כדאי להגיע בעונה זו והיכן לבקר.

 

 S9

 

בהנחייתנו, הבינו האחים את עקרון ה”תפסת מרובה לא תפסת” ובנקודה זו החליטו לתת את המושכות בידינו. הם הבינו כבר שמיקוד המשתמשים פירושו הסרת פיצ’רים וש”אפליקציה טובה למובייל צריכה להיות ממוקדת ומצוינת בדבר עיקרי אחד”. כמו כל יזם שמאוהב בפיצ’רים שהמציא, גם ברק ויניב התקשו לוותר והפצירו בנו לא להתעלל יותר מדיי בשירות שלהם ולא להסיר יותר מדיי פיצ’רים אליהם נקשרו בעקבות עבודה קשה. אז אמרו…. 🙂

 

תיאמנו ציפיות וקבענו להפגש בשבוע שאחרי, ואלה הפרסונות שחזרנו איתן:

 

SP1

 

 SP3

  

SP2 

 
SP4

  

יושבים ומקשקשים

לאחר מחשבה ארוכה, בחרנו למקד את האפליקציה בנושא חיי הלילה בלבד. היתה להחלטה השפעה עצומה והיא הובילה להסרה של למעלה מ-60% מהפיצ’רים המקוריים ומאות שעות עבודה שנזרקו לפח. ידענו שזו החלטה שיהיה ליזמים קשה לקבל אבל היה ברור שזה יהיה רק לטובתו המוצר.

 

 S3

 

אחרי שהוסכם על מיקוד האפליקציה הרמנו הילוך והתחלנו לקשקש. על בירה ועל פתקים צהובים קטנים:

 

S1 S2

 

תכננו מודל חדש לגמרי לאפליקציה. לא עוד טאבים ורשימת פעולות בלתי נגמרת אלא מסך רשימה אחד בלבד כשבראשו אובייקט מפה מוביל. השילוב של אובייקט המפה עם הרשימה תחתיו הבהיר בצורה טובה את את היחס ביניהם. ניווט כוכב בעל שלוש רמות.

הקשקושים הפכו לפרוטוטייפ ראשוני שהפך לאיפיון קונספט של מסכי ליבה של המערכת.

 

 S4

 

ידענו שזהו. אנחנו מוכנים להעיף להם את הפוני.

 

הולכים עם זה עד הסוף

מעבר לתכנון המחודש של האפליקציה, התחצפנו עוד יותר. כדי לחדד את מסר השינוי, החלטנו להגדיל לעשות – לשנות את שם האפליקציה ולתת לה branding חדש מהקופסא – במקום FriendlyMap, הכירו את SaveTonight! 

 

S6

 

עולה השאלה – האם זה תפקידנו הפורמאלי לקחת אחריות גם על המותג? לא בהכרח. והאמת שלא הוענק לנו המנדט הרשמי לעשות זאת, אבל ככה זה באפיון חוויית משתמש. אנו מרשים לעצמינו לחצות את כל הגבולות כדי להוביל למוצר מנצח.

 

תראו מה יצא לנו

003 010 009 006 004 002008 012

 

רגע האמת

הגענו לפגישה נוספת עם היזמים כדי להציג את התפיסה החדשה. ידענו שיש הרבה על הפרק ושההתמודדות עם התובנות לא תהיה קלה. ואכן תגובתם לא איחרה לבוא, אך היא היתה שונה מזו שצפינו. עם סיום הצגת המודל החדש הם סיכמו באומץ ואמרו “אנחנו הולכים על זה”.

 

לנו נותר רק להודות על הבעת האמון ולחזור הביתה עם סיפור הצלחה ראשון.
פרוייקט אפיון ראשון מוצלח – צ’ק.

 

הכירו את חברי הצוות 

Person1 Person3 Person2

יאיר גולן, מארק לחוביצר, דרור עוגן

אולי יעניין אותך גם:

5 תגובות

הוסף תגובה

  1. טל פלורנטין

    טל פלורנטין

    אלופים. עבודה מדהימה. והתענוג הכי גדול היה לשמוע באופן אישי במצגת הסיום מהלקוחות שלכם איך התהליך הזה שינה את כל תפיסת העולם שלהם ועזר להם לזרוק לפח חלק נכבד ממה שעשו כדי לפנות מקום לחוויית המשתמש הנכונה.

  2. אייל רוזנטל

    אייל רוזנטל

    עבודה מרשימה ויפה.
    כל הכבוד

  3. נתי

    מהמם. הייתי ממש שמח לראות עוד סקירות פרוייקט מושקעות כמו זו.

  4. שוקי מן

    מעניין מאוד!
    אהבתי במיוחד את זה שלקחתם את אפיון הפרסונות עד הסוף.

    מה שכן – מעניין אותי עוד יותר האם זה מה שיגרום לאפליקציה להצליח. אחרי הכל אין כזה דבר ״UX נכון״ וזה מאוד תלוי אם האפיון שלכם הצליח לקלוע בול למאפיינים של האנשים שבאמת משתמשים באפליקציה

  5. יאיר

    צוות מנצח, היה באמת כיף לעבוד על הפרוייקט.
    ותודה לדרור על שדרוג הכתיבה של המאמר.