מאמר

copyEditing
אחינעם שטרן

|

עריכה שהיא חוויה למשתמש

חוויית משתמש אינה מסתכמת בנוחות שימוש, במחשבה על מהלכים שהמשתמש ייהנה לבצע או במיקום נכון של כפתורי הנעה לפעולה. לאופן עריכת התוכן והצגתו משקל רב בחוויה שהאתר מעניק למשתמש: עריכת תוכן נכונה יכולה לגרום למשתמש להרגיש שהאתר שלכם הוא בדיוק מה שהוא צריך, ותיצור אצלו חוויית גלישה טובה יותר ובעקבותיה נאמנות לאתר. לפניכם חמש נקודות שכדאי לשים לב אליהן כשאתם עורכים תוכן עבור המשתמש שלכם.  

 

1. סכמו עבורי את הנושא בכמה נקודות

 לגולש שלכם אין באמת זמן לשבת ולקרוא. רוב הגולשים יקראו את הכתבה שלכם דרך הסמארטפון. ובמקרה של כתבה ארוכה, הם יאבדו אתכם בשלב זה או אחר, תוך שהם מרגישים שלא נתרמו ממנה. סיכום הנושא בכמה נקודות יגרום למשתמש להבין מה יש בכתבה ולהרגיש כי הוא נתרם ממנה גם בהשקעת מספר שניות בודדות של קריאה מצדו. 

 

שימו לב שהנקודות צריכות להיות ענייניות וכלליות. אם לגולש יהיה זמן, הוא ימשיך לקרוא את הכתבה כי הנקודות שכתבתם בסיכום יעניינו אותו, ואם אין לו זמן, הוא ירגיש כי הוא נתרם מהאתר תוך זמן קצר של קריאה, והאתר ייראה בעיניו מועיל וראוי לביקור חוזר. 

 

הערה: כדי להימנע ממצב של נטישה מהירה של האתר בגלל יציאה מהכתבה לאחר קריאת הסיכום בלבד, את הנקודות תוכלו למקם לאחר הפסקה הראשונה או השנייה של הכתבה. כמו כן, הקפדה על נקודות כלליות ומושכות, תגרום למשתמש לרצות להמשיך לקרוא כדי לדעת יותר על הנושא. 

 

דוגמא יפה לסיכום הנושא ניתן למצוא באתר “כללית”, המציג כתבות תוכן רבות בנושאים רפואיים, שחלקם מורכבים למשתמשים שאינם בקיאים במונחים רפואיים. כמו במאמרים רבים באתר, גם בראש המאמר הזה מופיעה בוקסת “בקיצור”, המציגה את עיקרי הדברים בכתבה שאורכה למעלה מ-1,000 מילה.      

 

  

2. אל תחזרו על אותו משפט (גם אם הוא כתוב במילים שונות) 

הקורא שלכם אינו טיפש. במקרים של תוכן שאינו שיווקי, חזרה על אותו רעיון עלולה לגרום לקורא תחושה שהכותב לא מאמין שהוא הבין בפעם הראשונה.

 

 

3. תנו לי דוגמאות לרעיונות שאתם מציגים בטקסט

 שימוש בדוגמאות יכול לספק למשתמש שתי חוויות עיקריות: האחת היא ההרגשה שהוא הבין בדיוק למה הכותב התכוון (במידה שהוא לא הבין לגמרי לפי הטקסט מכל סיבה שהיא), והחוויה השנייה והחשובה יותר היא של פנייה אישית. דוגמא שהמשתמש יצליח להתחבר אליה ולמצוא את עצמו בתוכה, תגרום לו להרגיש שהכתבה הזו נכתבה במיוחד בשבילו ובשביל המצב שבו הוא נמצא כרגע (תוכלו להיעזר בפרסונות שאליהן אתם פונים כשאתם כותבים/עורכים כתבה, כדי למצוא דוגמאות שיתאימו למשתמשים שלכם). בעזרת דוגמאות שידברו אליו, המשתמש ירגיש שהאתר הזה הוא מקום ש”מבין” אותו, ולכן שווה לו לחזור אליו, לעקוב אחריו ברשתות חברתיות ולהירשם לניוזלטר שלו. 

 

לדוגמה – עורך אתר בנושא הורות שמעוניין ליצור תחושת מקצועיות והבנת עולמו של המשתמש ההורה, ידאג שבכתבות באתר יושתלו דוגמאות לסיטואציות יום-יומיות הקשורות לטיפול בתינוק ושאיתן יוכל המשתמש להזדהות.  

 

  

4. אל תשקרו לי 

גולש שהחליט להשקיע את זמנו דווקא בכתבה שלכם ולא באינספור הכתבות ברשת באותו רגע נתון, מאמין שהוא ימצא מה שהוא מחפש אצלכם. בין אם הצלחתם להשיג מהמשתמש הקלקה באמצעות טיזר מוצלח במיוחד ברשתות חברתיות, על ידי כותרת שאי אפשר להתעלם ממנה או באמצעות דיוור – וודאו שאתם נותנים לו את מה שהוא חשב שיקבל. אם לא “סיפקתם את הסחורה” ורק נתתם טעימה קטנה מהנושא שעניין את המשתמש, החוויה שלו מהאתר תהיה שעבדו עליו, ובפעם הבאה הוא יחשוב פעמיים לפני שילחץ שוב על קישור שיוביל לאתר שלכם. 

 

כדי ליצור כניסות נוספות לאתר בעתיד, תמיד ניתן לעשות “כתבת המשך” לנושא שגיליתם שזכה למספר צפיות גבוה. הבטחתם שתתנו כלים בכתבה מסוימת? תנו את המידע שהובטח והוסיפו בסוף הכתבה משפט שמיידע את הקורא על כתבת המשך שתציע כלים נוספים. אל תשכחו לתת לינקים בין הכתבות (ליצירת חוויה טובה יותר ולצרכי SEO). אגב, סמוך למשפט ה”בקרוב” הזה, תוכלו להוסיף קריאה להרשמה לניוזלטר: כך תוכלו להבטיח למשתמש שהוא לא יפספס את כתבת ההמשך (או באופן כללי את הכתבות באתר שלכם).

 

 

5. דברו איתי ברשימות

משתמשים אוהבים רשימות. אופן הצגת הטקסט כרשימה, מפשטת את הטקסט עבור המשתמש, שכידוע הינו חסר זמן ורצון להשקיע בקריאה, והופכת אותו לנגיש יותר. יש להקפיד על כותרת מתאימה ומודגשת לכל סעיף, המציגה את הרעיון הכללי של אותו הסעיף (ממש כמו הנקודות המסכמות שהזכרתי בסעיף 1).  

 

 

טיפ חשוב לסיום, כותב אינו יכול לערוך את עצמו. גם אם אתם כותבים ועורכים באופן מושלם ואתם בעל ניסיון עשיר בתחום התוכן, תנו למישהו אחר (חבר/ת מערכת או אפילו חבר/ה טוב/ה) לעבור על התוכן שכתבתם. הם בוודאי ימצאו טעויות שכדאי לתקן, יצביעו על מקומות שאינם מובנים או יתנו דעות משל עצמם לנקודות שלא התייחסתם אליהן. אל תשכחו: כמו בשאר התחומים באפיון חוויית משתמש: גם בעבודת העריכה/כתיבה, אתם לא המשתמש!

אולי יעניין אותך גם: