מאמר

hireUX
עמרי גינזבורג

|

כיצד לבחור את המאפיין המתאים לחברת סטארטאפ

יש לך רעיון חדשני למיזם? סטארטאפ בתחילת הדרך? עשה לעצמך טובה וצרף לצוות מאפיין חוויית משתמש. מתקשה לבחור? הנה כמה הבחנות שיוכלו לסייע במציאת המועמד המושלם עבורך. חברות סטארטאפ בתחילת הדרך צריכות להתנהל ביעילות רבה תחת אילוצי זמן ותקציב. עיקר הכסף מושקע בשכר לעובדים האמונים על פיתוח המוצר ולכן לשלב בחירת הצוות השפעה קריטית על הצלחת המיזם.

 

מאפיין חוויית משתמש הוא חבר הצוות הראשון שעליכם לגייס

 

גיוס מאפיין מוקדם ככל שניתן, יקטין משמעותית את הסיכוי לכך שתיצרו משהו שאיש אינו מעוניין בו ויצמצם את הסיכוי לכשלון עוד לפני שהתחלתם. באמצעות מחקר משתמשים, ראיונות ומבדקי שמישות ראשוניים, יוכל המאפיין לאשרר שאכן קיימת התעניינות של המשתמשים למוצר מסוג זה – עדיף שתדעו זאת לפני שאתם מבזבזים את זמנכם היקר ואת כספי המשקיעים. 

 

באמצעות תוצאות המחקר תוכלו למקד את הרעיון והאסטרטגיה כך שתתאים לקהל היעד ולשוק. יותר מכל, חשוב שיהיה גורם נוסף שאינו היזם השבוי בקסם הרעיון, שיסייע להבין האם בכלל כדאי לפתח את המוצר. 

 

באפשרותכם לשכור את שרותיו של איש UX\UI. הגדרה זו לרוב מתייחסת למעצב גרפי שהחליט לעשות גם אפיון חוויית משתמש. אך אם תשאלו את אנשי ה UX\UI האם התנסו במחקר משתמשים, בדיקות שמישות, הגדרת יעדים, בניית עצי ניווט, תכנון מבנה מסכים ו-A\B testing לרוב תענו בשלילה. ייתכן שמעצב גרפי שרכש השכלה בתחום אפיון חוויית משתמש יעצב ממשק נכון יותר ממעצב שאינו בקיא בכללים בסיסים בהנדסת אנוש וקוגניציה, אך זה עדיין לא הופך אותו למאפיין חוויית משתמש. אפיון הוא תהליך ולא יישום של כמה כללים בממשק. אם קיים המעצב שרוצה לקחת על עצמו גם את תפקיד המאפיין, עליו ליישם את כל שלבי האפיון ולא רק לעצב על פי עקרונות בסיסים באפיון חוויית משתמש. המשמעות העיקרית היא זמן. התהליך המלא ארוך ולא אפשרי במקביל. עד שאין מבנה מסכים כללי, עץ ניווט, wireframes, ואישור של מנהל המוצר/היזם לא ניתן להתחיל לעצב בכל מקרה. אז בעצם לא חסכתם כלום, אותו איש צוות יעשה את שניהם, קודם את האפיון ורק לאחר מכן את העיצוב. קיים קשר הדוק בין המאפיין למעצב כיוון שתוצרי המאפיין מגיעים ישירות למעצב, אך אפיון המוצר זה תפקיד בפני עצמו, בדיוק כמו העיצוב הגרפי.

 

כיום בארצנו הקטנטונת (המכונה גם סטארטאפ ניישן) ישנם מאפיינים הממקדים את עבודתם לנישת הסטארטאפים בלבד. משמעות הדבר שבחלק גדול מהמקרים נסיונו של המאפיין בליווי ופיתוח מוצר, גדול בהרבה מנסיונו של היזם. נסיון המאפיין יכול למנוע טעויות רבות בתחילת הדרך ולסייע רבות בתכנון המוצר בהמשך. מטרת העל של המאפיין היא להבין את היעדים העסקיים של המוצר ולתכנן ממשק משתמש שישיג את הערך העסקי הרצוי בנקודת המפגש עם קהל היעד. 

 

הגדרת תפקיד – מאפיין חוויית משתמש בחברת סטארטאפ

 

 הגדרת התפקיד של מאפיין חוויית משתמש בחברת סטארטאפ שונה מהגדרת התפקיד של המאפיין בחברת הייטק גדולה או חברת פרויקטים כזו או אחרת. ההבדלים נובעים בראש ובראשונה מהשוני המבני והארגוני ב DNA של עולם הסטארטאפ. מחסור תמידי בכוח אדם ולוח זמנים צפוף גורמים לכך שבאופן גורף בחברות סטארטאפ הגדרת התפקיד מכילה בתוכה אחריות גם על נושאים שאינם נלמדים בקורסים המקצועיים לאפיון חוויית משתמש. בעולם מושלם, תפקיד המאפיין נמצא על התפר שבין מנהל המוצר למעצב. המאפיין מקבל דרישות פונקציונאליות ממנהל המוצר, מתרגם אותן להנחיות תצוגה והתנהגות, מעביר אותן לעיצוב הגרפי ובהמשך מבצע בדיקות שמישות על המוצר. הבעיה היא, שברוב המקרים בתחילת הדרך לא קיימת פונקציית ניהול המוצר בחברה. משמעות הדבר, שהיזם מעביר את הרעיון המבריק ישירות למאפיין. בהעדר מנהל מוצר, על המאפיין מוטלת האחריות לקבוע את הדרישות הפונקציונאליות ולתעדף אותן ורק לאחר מכן להתחיל בעבודת האפיון. קרבתו של המאפיין ליזם והשפעתו על דרישות אלו מחזקות את כוחו בשרשרת הפיתוח. מהר מאוד ימצא עצמו המאפיין, משפיע ואף מקבל החלטות עסקיות אסטרטגיות כבדות משקל בנוגע לעתידו של המוצר. כחלק מתהליך האפיון, על המאפיין לערוך מחקר משתמשים ולהבין את צרכי המשתמשים בצורה הטובה ביותר.  שמניחים את השפעתו של המאפיין על ההחלטות העסקיות בחברה לצד הבנתו את קהל המשתמשים מקבלים תפקיד משמעותי ביותר בניהול המיזם. 

 

roleofUX

 

מי מתאים לתפקיד?

 

אפיון חוויית משתמש הוא תחום המשלב מספר רב של אסכולות: הנדסת אנוש, קוגניציה, שיווק, טכנולוגיה, עיצוב ועוד. לכן מאפייני חוויית משתמש מגיעים מרקעים מקצועיים שונים ומעבר לארגז כלי האפיון הבסיסי, המאפיין מביא איתו ידע וניסיון אותו צבר לאורך הדרך בסביבה בה גדל (עיצוב גרפי, קוגניציה, ניהול מוצר, פיתוח והנדסת תוכנה, שיווק, יזמות ועוד). 

 

בשונה מתחומים בהם רוב אנשי המקצוע מגיעים מרקע דומה (לדוגמה מפתחי תוכנה המגיעים ברובם מרקע טכנולוגי), בתחום האפיון קיים הבדל מהותי בנסיון שמביא איתו כל מאפיין.

 

נסיונו של מאפיין המגיע מתחום העיצוב הגרפי אשר גדל בסטודיו לעיצוב, ליווה תהליכי בניית מותג ופיצח קונספטים ויזואלים, שונה בתכלית מנסיונו של מאפיין המגיע מרקע טכנולוגי, אשר גדל בסביבת פיתוח לצד ראשי צוותי פיתוח, מנהלי מוצר, אנשי בדיקות, ארכיטקטים ומנהלי פרויקטים. 

 

סביבת הסטארטאפים בבסיסה היא סביבה טכנולוגית. בקביעת סדר הפיתוח, הכנסת שינויים ותיעדוף תכונות המוצר יש לקחת שיקולים הקשורים למשמעויות הטכנולוגיות של השינוי. כמה זמן יקח לפתח את השינוי, האם שינוי מסוג זה דורש התאמות נוספות במוצר, האם כיום המוצר מכיל את המידע הדרוש לשינוי, כמה זמן ידרש לבדוק את הרכיב החדש ועוד… 

 

מאפיין המגיע מרקע טכנולוגי המביא עימו נסיון מקצועי שצבר בסביבה בה גדל וכלים ללמוד ולהבין את מבנה הנתונים של המוצר, יוכל לסייע בקבלת ההחלטה הנכונה. בשיח היומיומי בחברה יוכלו המפתחים להסביר את הקשיים והמכשולים בקלות יתרה וכשתצטרכו להתממשק למערכת חיצונית חדשה תוכלו להיות שקטים כשתשלחו את ה’טכנלוג’ לפגישה בלעדיכם. 

 

במשרד חברות הסטארטאפ מתנהלים דיונים על בסיס יומי בנוגע למיקוד העסקי ועתידו של המוצר. הסביבה מאוד דינמית ופתוחה לשינויים ופעמים רבות המוצר משתנה מקצה לקצה בין רגע. מאפיין המגיע מתחום היזמות פתוח הרבה יותר בגישתו ואינו חושש משינויים.

 

המאפיין עובד בצמוד למפתחי הממשק, נותן מענה שוטף לשאלות ולסיום חונך ומאשר את עבודתם הסופית. בשלב כזה או אחר ככל הנראה תשכרו את שירותיו של מעצב. לא יעבור זמן רב, עד שהמאפיין ימצא עצמו מנהל ומוביל אנשי צוות אחרים. נסיון ניהולי בהחלט מבורך ויכול לסייע בתפקיד.

 

במידה ואכן שמעתם בעצתי ובכוונתכם לגייס מאפיין כבר בתחילת הדרך, בנוסף על הצעת קונספטים חדשניים ליצירת חוויית משתמש איכותית יוכל מאפיין המגיע מרקע טכנולוגי לסייע בניתוח והבנת מורכבות הפיתוח והמימוש של מוצר מסוג זה.

 

רקע טכנולוגי, אורינטציה יזמית ומעט נסיון ניהולי חשובים להצלחתו בתפקיד, אך יותר מכל חשובה התאמתו של המאפיין לצוות. לכן מומלץ, לפני שלב הראיונות, לבחון את הצוות העתידי שלכם (או הנוכחי) בניסיון להבין מהם החוזקות והחולשות שלו. עליכם לשאול את עצמכם שאלות כגון: האם אתם מתכננים לגייס מנהל מוצר בקרוב? מה לגבי מנהל פרויקטים? מעצב גרפי במשרה מלאה או חלקית? האם עובד שכיר בחברה או פרילנסר? האם היזמים מגיעים מרקע טכנולוגי? כמה ניסיון אוכל לדרוש מכל אחת מהפונקציות בהתאם לשכר אותו אני מציע? וכו’. 

 

מעל לכל, חשוב לבחור מאפיין שישלים את הצוות הקיים (או העתידי) בצורה הטובה ביותר ובהתאם לאבחון שעשיתם.

 

 

לסיכום, אפיון חוויית משתמש בחברות סטארטאפ הינו תפקיד החולש על ביצוע תפקידים שונים, מגוונים ומהותיים. לכן לרקע ממנו מגיע המאפיין חשיבות רבה להצלחתו והתאמתו לתפקיד. אם נקח 2 מאפיינים בעלי רמה מקצועית זהה בתחום אפיון חוויית משתמש, מסתמן כי למאפיין המגיע מרקע טכנולוגי, יתרון יחסי על פני שאר המאפיינים, כשמדובר על נישת הסטארטאפים. אם השכלנו להבין כי גיוס מאפיין חוויית משתמש בחברות סטארטאפ מהותי כבר בתחילת הדרך, חשוב שניתן דגש ממשי לא פחות לרקע ממנו מגיע המאפיין.

אולי יעניין אותך גם:

6 תגובות

הוסף תגובה

  1. עודד

    כתבה מדליקה

  2. אסנת פרלמן

    אסנת

    יופי של כתבה

  3. Anonymous

    אחלה כתבה!

  4. דויד

    אתה טועה ומטעה.
    מאפיין המגיע מרקע טכנולוגי יהיה פחות טוב ממעצב עם רקע טכנולוגי כי הוא פחות מבין איך לפתח את המשק,
    את התצורה, איך טרנזישנים עובדים, איך נפתחים DROPDOWN פופאפים, איך עוברים בין מסך למסך ולמה זה עדיף משמאל ואיזה גדלים של טקסטים מומלץ להשתמש לאתרים ואפלקציות מרובות מידע כדי להקל על החיים של הגולש.

    מאפיין המגיע מרקע טכנולוגי מבין קוד נטו, יש לו פחות הרבה יכולות לדמיין קונספט אב של ממשק ולהגיע
    לשלב ה-DRILL DOWN בנגישות נכונה וחיווי נכון.

    למשמעויות הטכנולוגיות ישנה משמעות גדולה בהתאמת פתרון לטכנולוגיה אבל זה רחוק מלהיות נביא הבשורה
    דבר שמעצב מרקע טכנולוגי משייף כל חייו כדי להמציא את הבשורה כל פעם מחדש!

  5. אופיר

    דויד – נראה לי שדובר על מאפיין מרקע טכנולוגי אל מול מאפיין מרקע עיצובי. מעצב מרקע טכנולוגי זה כבר משהו מליגה אחרת 🙂
    אין ספק שלרקע טכנולוגי יש יתרון בעולם של מוצרים טכנולוגים.

  6. גלי

    אין ספק שמאפיין שהוא מעצב וגם מבין בטכנולוגיה הוא המאפיין המוביל והמושלם
    כי אפיון צריך יצירתיות ולאו דווקא טכנולוגיה !