מאמר

tinderPlus
עמרי גינזבורג

|

טינדר משיקה – טינדר פלוס

ויקיפדיה הגדירה את טינדר כ”אפליקציית שידוכים למציאת פרטנר הנמצא קרוב למיקומו הגיאוגרפי של המשתמש‏ לפגישה מינית חד פעמית”. בתור משתמש כבד בעבר, וכמי שחולק זוגיות מופלאה עם Maya29 מהטינדר בהווה, קצת נעלבתי.

 

טינדר היא לא עוד אתר הכרויות מביך, כזה שחוששים שיופיע בחשבון כרטיס האשראי, תיבת הדואר הנכנס או ההסטוריה בדפדפן. טינדר הפכה את אתרי ההכרויות למיין סטרים של המיין סטרים. לכל הרווקים והרווקות יש חשבון טינדר, החל מהמלצרית ההיפסטרית בפורט סעיד, דרך איש הIT במשרד ועד להיא עם העיניים הכחולות שהייתה מלכת הכיתה בתיכון. כולם יושבים בבר עם חברים ובוחנים בני/בנות זוג וירטואלים בסביבתם הגיאוגרפית. אנשים עוברים ביחד וממיינים בני/בנות זוג פוטנציאלים בטינדר. בוחנים, מבקרים, צוחקים, נהנים ובעיקר לא מתביישים.

 

תזכורת קטנה למי שפספס. טינדר היא אפליקציית הכרויות און-ליין מבוססת מיקום. החברה עצמה בחרה בצד הפוליטיקלי קורקט ומנסה למתג עצמה כאפליקציה לקשרים רציניים ופחות מדגישה את נושא הסטוצים שנפוץ בקרב המשתמשים. ניתן לפתוח חשבון בטינדר באמצעות הפייסבוק בלבד. טינדר מציגה את שמו הפרטי של המשתמש ומאפשרת לו לבחור עד חמש תמונות מאלבומיו בפייסבוק. המשתמש יכול לערוך את החשבון על ידי בחירת סדר התמונות, והוספת טקסט קצר על עצמו. בעת צפייה בתמונה של משתמש אחר, על המשתמש לבחור ‘לייק’ או ‘לא’ (Like or Nope) על ידי החלקת התמונה לימין או לשמאל המסך. הפרופיל מכיל בשלב הראשון מידע מוגבל, ומאפשר למשתמשים לבחור ולשפוט משתמשים אחרים על בסיס מראה חיצוני בלבד. הפרופיל מוצג לזיווגים אופציונליים הקרובים למיקומו של המשתמש. אם שני המשתמשים בחרו זה בזה  נוצרת התאמה (Match), ורק אז ניתנת האפשרות להתכתב אחד עם השני במערכת ההודעות הישירות.

 

 

1-Tinder---Like-nope

 

 

האפליקציה הושקה בספטמבר 2012 וכיום מונה מעל 50 מליון משתמשים חודשיים פעילים. לאחרונה פורסם שבטינדר היו למעלה מ3 מיליארד התאמות (Match).

 

מלבד ההצלחה הגדולה בהשתלטות על פלחי שוק חדשים שעד כה לא נמנו עם אלו המחפשים זוגיות ברשת, טינדר הצליחה באמצעות חווית המשתמש יחודית לשנות את עולם הדייטינג ולהמציא מחוות שהפכו לסטנדרט ומודל לחיקוי גם מחוץ לתחום.

 

 

מה טינדר הביאה לעולם?

 

או במילים אחרות על אלו מיתרים פורטת חווית המשתמש בטינדר שהפכה אותה למגפת מיין סטריים ממכרת?

 

1. פשטות ואמינות

 

עד לפני שנתיים, לא היה נהוג שאפליקציה מאפשרת רישום באמצעות פייסבוק בלבד. על אחת כמה וכמה אפליקציות מעולם ההכרויות, בו משתמשים חששו לפרסם את תמונתם האמיתית ולחשוף את זהותם הפרטית. טינדר הלכה על כל הקופה כשבחרה לחייב את משתמשיה ברישום באמצעות פייסבוק. הרשמה באמצעות פייסבוק איפשרה הצגת חברים משותפים והצריכה השקעה גדולה יותר לזיוף הפרופיל או הסתרת הפרטים האמיתיים. החלטה אמיצה זו, עמדה במבחן המציאות ויצרה אמינות ובטחון בקרב המשתמשים.

 

טינדר לא דרשה פרטים נוספים מעבר לגישה לפייסבוק ויצרה הליך רישום מהיר וקל בהשוואה לאתרי הכרויות שמרנים שעודדו מילוי פרופילים מורכבים המזכירים ראיון עבודה מעיק במחלקת משאבי אנוש. 

 

2. מחווה ייחודית למיון רשימות – אוהב, לא אוהב

 

הבשורה הגדולה שהביאה טינדר לעולם היא מחווה חדשה המקלה על הליך הבחירה. דפדוף ימינה משמעותו ‘לייק’, ודפדוף לשמאל משמעותו ‘לא’. המחווה החדשה, שזכתה מיד לכינוי “מיון טינדרי”, משרתת בעיקר בחירה של כמות על חשבון איכות, סקירת הפרופיל הינה מהירה ושטחית בשונה מאתרי הכרויות מהדור הקודם. אותה מחווה חדשה וממשק ‘טינדרי’ מדויק יצר רצף והמשכיות. אחרי כל בחירה האפליקציה ממשיכה להציף את המשתמש ברווקים/רווקות פוטנציאלים. לא עוד דפדוף ארוך ומתיש בין פרופילים ברחבי האתר. הפרופילים עטים על המשתמש וכל שעליו לעשות זה להחליט ‘לייק’ או ‘לא’.

 

החוויה בזמן מיון הפרופילים השונים מרגישה כאילו לקוחה מתוך משחק פשוט ונעים. המשחקיות של הליך הסינון מזכירה בפשטותה את המשחקים הנוסטלגים עליהם גדלנו. דמות שרצה באופן אוטומטי וכל שעל המשתמש לעשות זה ללחוץ בזמן על כפתור הקפיצה כדי להמנע מהתקלות במכשולים (פסילה). 

 

 

3. פריצת חסם פסיכולוגי –  הפחד מסירוב

 

לאחר שלב המיון, הממשק מציג רק את ההתאמות שלי (Match). כך ומבלי ששמנו לב, טינדר העלימה כמעט לחלוטין את החשש הגדול ביותר – סירוב. גברים (וגם נשים) חוששים מלקיחת צעד ראשון כיוון שפוחדים שהצד השני יסרב. טינדר בחרה להדגיש את מי שבחר בי ולא מציגה את מי שסרב. כלומר יש סירוב, אבל הוא נסתר מהממשק. כל משתמש ממיין עשרות בני/בנות זוג פוטנציאלים באופן פשוט ואינטואיטיבי ולא זוכר את כל מי שלא חזר אליו כ’התאמה’ אלא מתמקד במי שכן חזר אליו. בניגוד לדור הישן של אתרי ההכרויות בהם המשתמש נאלץ לראות שוב ושוב את אותם משתמשים שייתכן שסירבו לו בעבר או פשוט התעלמו מפנייתו. טינדר לא מאפשרת בכלל לחזור אחורה, לראות או לשנות את הבחירה.

 

רק לאחר שיש התאמה (Match) ניתן לשלוח הודעה פרטית. בשלב זה החשש מסירוב קטן כיוון שאני יודע שמצאתי חן בעיני הצד השני.

 

 

3-tech-crunch-header6

 

 

‘תעשה לי טינדר’

 

טינדר פרצה גבולות אל מעבר לאפליקציות ואתרי הדייטינג וקבעה סטנדרט חדש של פשטות מינימליסטית במצבים בהם נדרש מהמשתמש לבחור בין כמה אופציות או לסנן רשימה ארוכה של פריטים. אני בטוח שטינדר אינה החלוצה בשימוש במחווה זו אך ללא ספק היא זו שמזוהה עם מחוות ה”לזרוק או לשמור'” יותר מכל אפליקציה אחרת. לא פעם, נתקלתי במודעת דרושים בסגנון “דרוש מפתח אנדרואיד לפיתוח אפליקציה כמו טינדר” או בתיאור אפליקציה ב app store בה נכתב “מיון אלבומי תמונות בשיטת טינדר”.

 

חלומו של כל מאפיין הוא קביעת סטנדרט חדש, פשוט ושמיש לפעולה שכיחה ויומיומית. דוגמא טובה היא מחוות הגדלה/הקטנה באמצעות 2 אצבעות (pinch) שהגיחה לעולם עם מסכי המגע הראשונים שתמכו ב multi-touch והפכה לסטנדרטית וטבעית בכל מסכי המגע בעולם. האחיינים שלי בני ה-3 שגדלו אל תוך סטנדרט זה, אינם מצליחים להבין מדוע מחווה זו לא עובדת להם על מסך הטלויזיה בסלון. כיום, כשחושבים על סוויפ (swipe) ‘טינדרי’ לימין ולשמאל, לזרוק או לשמור,  כמחוות בחירה, הדבר נראה הגיוני וטבעי. בסיס הפעולה הוא מיון לימין ולשמאל. ‘זורקים’ אובייקט מהמסך החוצה, פעולה טבעית הממשת סקאומורפיזם (Skeuomorphism) –מחווה המחקה פעולה פונקציונאלית מהעולם הפיזי. נסו לחשוב כמה פעמים בחיי היום-יום אתם ממיינים דברים בשטית לזרוק או לשמור, כן או לא, שמאל או ימין. כשאנחנו שעושים סדר בניירת או במכתבים, כשבוחרים ירקות בסופר, או שמנסים להתקדם במועדון עמוס וצפוף.

 

 

איפה הכסף?

 

טינדר הראו צמיחה מהירה כבר בתחילת הדרך. בטינדר אוהבים למדוד את ההצלחה בכמות ההתאמות (Match) שנוצרו באפליקציה. באמצע 2014 נמדדו מילארד התאמות  ולקראת סוף 2014 כבר דובר על מעל 2 מילארד.  לאחרונה הודלף שנחצה רף 3 מיליארד התאמות וכי לטינדר מעל 17,000 החלטות ‘לייק’ או ‘לא’ בשניה. זמני השימוש הממוצעים מרשימים מאוד גם הם: בממוצע משתמש נכנס 11 פעמים ביום לאפליקציה ומבלה בטינדר בין 7 ל-9 דקות בממוצע בכל כניסה. נתון מרשים לכל הדעות בעולם בו האפליקציות נלחמות אחת עם השניה על תשומת לב המשתמשים ומנסות בכל הכוח ליצור מחויבות שתשאיר את המשתמש עוד כמה שניות. 

 

4-tinder-plus

 

בימים הקרובים תשיק החברה 2 פיצ’רים חדשים כחלק מחבילת ‘טינדר פלוס’. שירות בתשלום חודשי המאפשר למשתמש לחזור על בחירה שנעשתה בטעות (Undo) ובשירות פספורט (Passport) הנותן למשתמש לחפש התאמות בכל מקום בעולם מבלי להיות שם פיזית. השירות יושק בגרמניה, ברזיל ואנגליה כגרסאת בטא וטרם נקבע מחירו הסופי. באתרים שונים ברשת דובר על 20$ לחודש. 

 

לאחרונה קמו אפליקציות רבות המציעות שרותים משלימים לטינדר (Matchmaker, Tools for tinder, Tinder Liker וכו’). האפליקציות החדשות מאפשרות לעשות ‘לייק’ למספר גדול של משתמשים בלחיצת כפתור או אפילו לכל מי שבסביבה כדי לגלות מי עשה לך ‘לייק’, לחזור למשתמשים שכבר סימנתם או ולבחור מיקום גיאוגרפי בדומה לטינדר פלוס. האפליקציות חינמיות אך מציגות פרסומות בתחתית המסך. חווית השימוש אינה חלקה ולא מתקרבת לזו שיצרו בטינדר. איני בטוח שקהל היעד העיקרי של טינדר, צעירים וסטודנטים הממיינים בני זוג לפי מראה ימהרו לשלם 20$ לחודש עבור השירותים אותם יוכלו לקבל במקום אחר. 

 

 

5 TinderLiker_Manylikes

 

 

זה מקרה קלאסי בו נבחן מחירה של חוויית משתמש טובה. אין הבדלים באיכות או כמות המשתמשים בין טינדר לבין האפליציות המשלימות החדשות הרי שמדובר על אותו בסיס משתמשים מקורי של טינדר. 

 

בהנחה ופונקציונאלית האפליקציות החדשות אכן עובדות, האם לדעתכם אנשים יסכימו לשלם בעבור חווית המשתמש בלבד? זה בהחלט מבחן אמיתי לתחום חווית המשתמש ושווה לעקוב. ההימור שלי הוא ש-20$ אינו סכום ריאלי. אין לי מושג קלוש אילו שפנים ממתינים בסבלנות בכובעה של טינדר, אך הם יצטרכו להצדיק את המחיר עם רשימת פיצ’רים עשירה ומרשימה הרבה יותר.

אולי יעניין אותך גם:

2 תגובות

הוסף תגובה

  1. אילן דראי

    Ilan Dray

    You rocks bro 🙂 great article and nice analysis of Tinder app … I can’t wait to read more of your future articles champion!

  2. לייזי

    אחלה כתבה